Lesetrappa
1 – 2 år:
Aktivitet og tilrettelegging
- Bruke sanger, regler, rytme og bevegelse.
- Bruke pekebøker.
- Undersøke, eksperimentere og være nysgjerrige.
- Bilder og dokumentasjon.
- Kategorisere slektskapsord: ord for mat, dyr og kroppsdeler.
Hvordan nå målet:
- Ha øyekontakt og være bevisst på tilstedeværelse
- Benevne gjøremål, gjenstander og begreper.
- Være bevisst på lekens betydning ute og inne.
- Skape glede ved høytlesing og lese hver dag.
3 – 4 år:
Aktivitet og tilrettelegging
- Følge et tema i tekstskaping.
- Delta i rollelek.
- Vise interesse for oppslagsverk i søken etter kunnskap.
- Gjenkjenne noen ordbilder
Hvordan nå målet:
- Jobbe med tekstskaping og skape samtalesituasjoner.
- Synliggjøre tall, bokstaver og form i det fysiske miljøet
- Bruke språket bevisst på alle hverdagsområder.
- Tilrettelegge for rollelek.
5 -6 år:
Aktivitet og tilrettelegging
- Kjenne igjen eget navn.
- Klappe stavelser i ord.
- Telle ord i korte setninger.
- Vente på tur.
- Vite om lese- og skriveretningen.
- Fortelle sammenhengende om en opplevelse.
- Dramatisere.
Hvordan nå målet:
- Skape sosial tilhørighet i gruppa.
- Tilrettelegge for øving.
- Skape samtalesituasjoner.
- Være bevisst på å trene opp barnets utholdenhet og konsentrasjon
Regnetrappa
1 – 4 år:
Aktivitet og tilrettelegging
- Kjenne til at dagen har faste rutiner
- Vite hvilke klær som trengs, resonnere seg frem til rekkefølgen
- Rydde leker på rett plass
- Bruke tallord, kunne telle til 20
- Forstå tidsord
- Delta i matlaging
- Peke på hvor kroppsdeler er plassert
- Ordne gjenstander etter størrelse
- Kjenne igjen geometriske figurer i omgivelsene
- Rollelek og kunne fordele roller
- Spill med terning
Hvordan nå målet:
- Bruke matematiske begreper i det daglige
- Gi barna konkrete erfaringer
- Gi barn mulighet til å finne løsninger selv ved å delta i planleggingen av aktiviteter
- Gi rom for rollelek
- Sanger, rytme, sangleker
- Spill med terning, Kims lek, lese bøker
- Barna skal hjelpe til med praktiske gjøreml
- Butikklek
- Dagstavle, forutsigbar dagsrytme
- Formingsaktiviteter, bruk av naturmaterialer og gjenbruk
- Bygg og konstruksjonslek
5 -6 år:
Aktivitet og tilrettelegging
- Kjenne igjen tall og geometriske former i omgivelsene sine.
- Bruke tall og telling i hverdagslige sammen-henger og løse oppgaver med små tall, opptil fem.
- Bruke ulike hjelpemidler for å angi antall opp til ti.
- Telle til 20 muntlig
- Sortere materialer etter ulike egenskaper, som farge, form, lengde osv.
- Bruke begreper til å beskrive plassering, som under, over, mellom, bak, foran osv.