Lesetrappa

1 – 2 år: 

Aktivitet og tilrettelegging

  • Bruke sanger, regler, rytme og bevegelse.
  • Bruke pekebøker.
  • Undersøke, eksperimentere og være nysgjerrige.
  • Bilder og dokumentasjon.
  • Kategorisere slektskapsord: ord for mat, dyr og kroppsdeler.

 

Hvordan nå målet:

  • Ha øyekontakt og være bevisst på tilstedeværelse
  • Benevne gjøremål, gjenstander og begreper.
  • Være bevisst på lekens betydning ute og inne.
  • Skape glede ved høytlesing og lese hver dag.

3 – 4 år: 

Aktivitet og tilrettelegging

  • Følge et tema i tekstskaping.
  • Delta i rollelek.
  • Vise interesse for oppslagsverk i søken etter kunnskap.
  • Gjenkjenne noen ordbilder

 

Hvordan nå målet:

  • Jobbe med tekstskaping og skape samtalesituasjoner.
  • Synliggjøre tall, bokstaver og form i det fysiske miljøet
  • Bruke språket bevisst på alle hverdagsområder.
  • Tilrettelegge for rollelek.

5 -6 år: 

Aktivitet og tilrettelegging

  • Kjenne igjen eget navn.
  • Klappe stavelser i ord.
  • Telle ord i korte setninger.
  • Vente på tur.
  • Vite om lese- og skriveretningen.
  • Fortelle sammenhengende om en opplevelse.
  • Dramatisere.

 

Hvordan nå målet:

  • Skape sosial tilhørighet i gruppa.
  • Tilrettelegge for øving.
  • Skape samtalesituasjoner.
  • Være bevisst på å trene opp barnets utholdenhet og konsentrasjon

Regnetrappa

1 – 4 år: 

Aktivitet og tilrettelegging

  • Kjenne til at dagen har faste rutiner
  • Vite hvilke klær som trengs, resonnere seg frem til rekkefølgen
  • Rydde leker på rett plass
  • Bruke tallord, kunne telle til 20
  • Forstå tidsord
  • Delta i matlaging
  • Peke på hvor kroppsdeler er plassert
  • Ordne gjenstander etter størrelse
  • Kjenne igjen geometriske figurer i omgivelsene
  • Rollelek og kunne fordele roller
  • Spill med terning

 

Hvordan nå målet:

  • Bruke matematiske begreper i det daglige
  • Gi barna konkrete erfaringer
  • Gi barn mulighet til å finne løsninger selv ved å delta i planleggingen av aktiviteter
  • Gi rom for rollelek
  • Sanger, rytme, sangleker
  • Spill med terning, Kims lek, lese bøker
  • Barna skal hjelpe til med praktiske gjøreml
  • Butikklek
  • Dagstavle, forutsigbar dagsrytme
  • Formingsaktiviteter,  bruk av naturmaterialer og gjenbruk
  • Bygg og konstruksjonslek

5 -6 år: 

Aktivitet og tilrettelegging

  • Kjenne igjen tall og geometriske former i omgivelsene sine.
  • Bruke tall og telling i hverdagslige sammen-henger og løse oppgaver med små tall, opptil fem.
  • Bruke ulike hjelpemidler for å angi antall opp til ti.
  • Telle til 20 muntlig
  • Sortere materialer etter ulike egenskaper, som farge, form, lengde osv.
  • Bruke begreper til å beskrive plassering, som under, over, mellom, bak, foran osv.